Nokia je bila nekoč nesporni kralj mobilne telefonije. Na prelomu devetdesetih in dvajsetih let prejšnjega stoletja so bili njeni telefoni prva izbira za večino potrošnikov po vsem svetu. V tistem času je Nokia obvladovala 49 % svetovnega trga pametnih telefonov in se zdela nepremagljiva. A z vzponom iPhonov in Androidov ter prehoda trga na pametne telefone se je začelo njeno dolgo in počasno umiranje.
Vzpon in padec mobilnega velikana
Leta 2007 je Nokia obvladovala skoraj polovico trga pametnih telefonov, vendar se je njen vodilni položaj kmalu začel krhati. Glavni razlog je bil njen operacijski sistem Symbian, ki se ni mogel kosati z inovacijami Applovega iOS-a in Androidovega ekosistema. Kljub temu, da je bil Symbian nekoč sinonim za pametne telefone, je hitro zastarel in postal nekonkurenčen.
V poskusu, da bi se vrnila na vrh, se je Nokia leta 2011 povezala z Microsoftom in prešla na operacijski sistem Windows Phone. Ta strateška odločitev se je izkazala za neuspešno. Leta 2013 je Microsoft kupil Nokijin mobilni oddelek za 7,2 milijarde dolarjev, vendar jim kljub ogromni investiciji ni uspelo obuditi blagovne znamke. Microsoftovi poskusi so bili zaman in Nokia je še naprej izgubljala tržni delež.
Ponovno rojstvo pod okriljem HMD
Leta 2016 je kazalo, da bi lahko Nokia doživela ponoven vzpon, ko je podjetje HMD prevzelo pravice za proizvodnjo pametnih telefonov z Nokijinim imenom. Pod vodstvom HMD so se na trg vrnili pametni telefoni Nokia, a zdi se, da se ta zgodba tudi zaključuje.
Obisk uradne spletne strani HMD razkriva, da blagovna znamka Nokia skorajda ni več prisotna. HMD se je začel osredotočati na svojo lastno blagovno znamko, kar je očitno v novih modelih pametnih telefonov, ki so zdaj označeni kot HMD in ne več Nokia. Model HMD XR21, ki je bil nekoč znan kot Nokia XR21, je eden izmed zadnjih primerov, kjer je Nokia še imela svojo prepoznavnost.
Preostala moč na trgu funkcijskih telefonov
Medtem ko se zdi, da je Nokia na področju pametnih telefonov dokončno izgubila bitko, še vedno ostaja prisotna na trgu funkcijskih telefonov. Na spletni strani HMD lahko še vedno najdemo legendarne modele, kot so Nokia 3310 in 3210. Na tem področju je Nokia ohranila svoj tržni delež, saj tradicionalni uporabniki cenijo preproste, zanesljive in vzdržljive naprave, po katerih je znamka znana.
Kaj prinaša prihodnost?
HMD še ni uradno napovedal prekinitve sodelovanja z Nokio, vendar vse kaže na to, da podjetje ne namerava podaljšati licenc za proizvodnjo izdelkov z Nokijino blagovno znamko. V azijskih državah je še vedno mogoče kupiti nekaj pametnih telefonov Nokia, a najverjetneje gre le še za preostale zaloge.
Čeprav so časi, ko je Nokia kraljevala na trgu, že zdavnaj mimo, njen vpliv na zgodovino mobilne tehnologije ostaja neizpodbiten. Podjetje, ki je nekoč definiralo pojem mobilne telefonije, se danes zdi le še bled spomin tistega, kar je bilo.